lauantai 15. huhtikuuta 2017

Pääsiäinen – täytetyn työn ja ylösnousemuksen juhla

Lähestymme pikku hiljaa kristillisten juhlien huipentumaa, pääsiäistä. Egyptin orjuudesta pääseminen oli niin merkittävä muisteltava juhla, että pääsiäinen aloitti juutalaisessa ajanlaskussa uuden vuoden. Viikon ensimmäinen päivä, sunnuntai, on sekin muistuttamassa meitä pääsiäisen suuresta tapahtumasta, Kristuksen ylösnousemuksesta. Voimme alkaa siis aina viikkomme tunnustaen ylösnousemuksen voimaa elämässämme (Room.8:11).

Ilmestyskirjan 13:8 loppuosassa sanotaan, että Karitsa oli teurastettu jo ennen maailman perustamista, vaikka suomenkielinen Raamattu ei ajatusta kovin selvästi tuokaan esille. Jumala oli suunnitellut uhraavansa ainokaisen Poikansa jo kauan ennen kuin se tapahtui ihmiskunnan keskuudessa. Tämä ennakkoon tehty suunnitelma perustui Jumalan ennalta tietämiseen ihmisen tulevasta syntiinlankeemuksesta. Syntiinlankeemuksen jälkeen Jumala ilmoitti Saatanalle tekevänsä hänen tekonsa turhiksi. 1. Moos.3:15; Ja minä panen vainon sinun ja vaimon välille ja sinun siemenesi ja hänen siemenensä välille; se on polkeva rikki sinun pääsi, ja sinä olet pistävä sitä kantapäähän.

Toisen Mooseksen kirjan 12. luvussa puhutaan pääsiäisen asettamisesta. Uhratun karitsan veri takasi suojan, pelastuksen Egyptin tulevalta Herran vihalta; jakeet 3-7, 12-14, 23, 27. Veri suojasi kaikki sen talon asukkaat, jonka ovien pieliin oli sivelty virheettömän karitsan verta. Kyse ei ollut lainkaan siitä, kuinka hyviä tai pahoja talon asukkaat olivat omasta tai toisten mielestä, vaan veri yksin ja ainoastaan oli riittävä suoja. Tämä puhuu voimakkaasti Kristuksen, täydellisen uhrikaritsan riittävyydestä syntiemme sovitukseksi ja meidän vanhurskauttamiseksemme. Olemme siis täysin täydelliset Kristuksen uhrin vuoksi, ilman omia tekojamme; Ef.2:8-10. 2. Moos. 12:8:ssa olevat happamaton leipä ja katkerat yrtit kuvaavat Jeesuksen, uhrikaritsan synnittömyyttä ja hänen kärsimyksiään ristillä syntiemme tähden.

Jesajan kirjassa 53:3-5 profeetta kertoo jo vuosisatoja aiemmin Golgatan tapahtumista, Kristuksen ristin kuolemasta syntiemme tähden. Kristus kukisti perkeleen kuoleman kautta (Hepr.2:14). Tämä tapahtui ristillä ja ylösnousemuksessa. Hän riisui aseet hallituksilta ja valloilta ja asetti heidät häpeän alaisiksi, hän sai heistä voiton riemun (Kol.2:15). Voittaneilla sotapäälliköillä oli aikoinaan tapana kuljettaa vankejaan voittosaatossa. Paavali kuvasi tapahtumaa käyttäen vertauskuvana roomalaista voittokulkuetta, jossa Kristus kulkee johtajana ja pahuuden voimat seuraavat sidottuina perässä. Pahuuden voimat ovat siis täydellisesti Kristukselle alamaiset.

Joh.19:30 Jeesus sanoi ristillä työn olevan täytetty tai maksettu. Jeesus täytti kaikki lain vaatimukset elämällä synnittömän elämän ja kuoli ristillä puhtaana, viattomana uhrina meidän edestämme.

 2. Kor.5:21: Hän tuli synnittömänä synniksi puolestamme. Yhtä konkreettisesti kuin hän kuoli, hän myös nousi ylös. 1.Kor.15. luvun jakeissa 3-8 kerrotaan Kristuksen ylösnousemuksen todellisuudesta ja siitä miten hän näyttäytyi useille sadoille ylösnousemuksensa jälkeen. Myös Johanneksen evankeliumin luvusta 20 voimme lukea tästä ihmiskunnan historian suuresta tapahtumasta.

Mutta tarina ei lopu vielä tähänkään, kiitos Herralle. Me voimme pitää asian totena henkilökohtaisesti uskomalla Jumalan meille antamaan lahjavanhurskauteen Golgatalla täytetyn työn tähden. 2.Kor.5:21 Kuningas Jaakon englanninkielisen käännöksen ajatusta mukaillen; Olemme Kristuksessa Jumalan vanhurskaus Jumalan tekemänä. Kun tämän asian sisäistää ja elää todeksi niin silloin kristitty omistaa Golgatan ristin henkilökohtaisesti, eikä enää elä vain yleisellä historiallisen Golgatan tapahtuman totena pitämisen tasolla. Gal.2:19,20 kuvaa selkeästi henkilökohtaisen ristin sisältöä; ”Sillä minä olen lain kautta kuollut pois laista, elääkseni Jumalalle. Minä olen Kristuksen kanssa ristiinnaulittu, ja minä elän, en enää minä, vaan Kristus elää minussa; ja minkä nyt elän lihassa, sen minä elän Jumalan Pojan uskossa, hänen, joka on rakastanut minua ja antanut itsensä minun edestäni.”

1.Kor.5:7; Peratkaa pois vanha hapatus, että teistä tulisi uusi taikina, niinkuin te olettekin happamattomat; sillä onhan meidän pääsiäislampaamme, Kristus, teurastettu. – Ajatelkaa, että olemme happamattomat eli uusia luomuksia Kristuksessa Kristuksen uhrin tähden! Uusi luomus meissä ei tee syntiä!

Pääsiäisen tapahtumien tähden meidän on mahdollista pitää totena se, että Kristus elää meissä ja saamme jättää itsemme korottamisen syrjään ja antaa Kristuksen hallita. Jeesus elää ja hallitsee, hauta on tyhjä ja lain vaatimukset täytetty puolestamme, kuoleman valta voitettu, uusi elävä tie kaikkein Pyhimpään, Jumalan läsnäoloon avattu (Hebr.10:19, 20). Olemme pyhiä ja täydellisiä Kristuksen uhrin, emme itsemme tähden. Hebr.10:14; Sillä hän on yhdellä ainoalla uhrilla ainiaaksi tehnyt täydellisiksi ne, jotka pyhitetään.

Kirjoittaja: Kimmo Alho
(Matkalla-lehti keväällä 2011)